Има ли реална полза от доброволния безглутенов режим?

Пазарът на безглутенови храни бележи истински бум

Пазарът на безглутенови храни бележи истински бум в последните години и според някои анализи вече е на стойност над 250 млн. евро.

Но каква е научната основа зад тази нова мода - и защо толкова много здрави хора избират да не консумират глутен?

Факт

Глутенът е протеин, присъстващ в пшеницата, ечемика, ръжта и понякога овеса.

Глутенът е протеин, присъстващ в пшеницата, ечемика, ръжта и понякога овеса. Той е напълно естествен, но хората с целиакия, глутенова нетолерантност или много по-слабо разпространено кожно заболяване, наречено dermatitis herpetiformis, могат да имат доста сериозна реакция на организма, ако го консумират.

При целиакията, имунната система на тялото реагира на консумацията на глутен, като уврежда покритието на тънкото черво, което възпрепятства тялото да абсорбира хранителни вещества.

Хората с непоносимост или чувствителност към глутен имат негативна рeакция към него, но все пак нямат целиакия.

За допълнително объркване, може също така да имате алергия към пшеница, която да се дължи на самата пшеница, така че безглутеновият продукт може и да не е безвреден за тези с алергия към пшеницата. 

С толкова много различни причини, условия и симптоми, диагностицирането е изключително трудно, и има доста дезинформация за глутена

Алергиите и нетолерантността към различни храни обаче безспорно стават все по-разпространени.

В последните няколко години се увеличава броят хора, постъпили в болници заради хранителни алергии и нетолерантности.

Предвид всичко това не е изненадващо, че мнозина прибягват към безглутенова диета – но е важно да се прави разлика между хората, които имат здравословен проблем, и тези без такъв.

Ако нямате някой от споменатите по-горе здравословни проблеми, премахването на глутена от диетата ви няма никакъв непосредствен ефект върху вашето здраве.

Феноменът на бедни на въглехидрати и богати на протеини диети е основната причина, поради която хората избират да избягват глутен.

Глутенът е протеинът, съдържащ се в много от основните източници на скорбялни въглехидрати от рода на хляба и пастата.

Избирайки безглутенов режим, ограничавате източниците си на въглехидрати, метод, който мнозина използват за улесняване на отслабването.

Означава ли тогава, че липсата на глутен в сладкиш или бисквита ги прави здравословни?

Не. Храните, съдържащи глутен, обикновено са торти, бисквити, печива, палачинки и мъфини – храните, свързвани често с надебеляването и различни свързани с диетата болести като диабет и сърдечно-съдови заболявания.

Те са свързани с калориите, захарите и мазнините в тези продукти, а не дотолкова с глутена.

В прав текст

Понякога в безглутеновите продукти дори има повече мазнини, захари и сол, за да се подобри вкусът или текстурата им.

Избиращите да не консумират глутен вероятно ще избягват този тип продукти, но безглутеновият еквивалент под формата на сладкиш или бисквита, в който няма нищо различно освен премахването на глутена, няма да е по-здравословен от съдържащите глутен еквиваленти.

Понякога в безглутеновите продукти дори има повече мазнини, захари и сол, за да се подобри вкусът или текстурата им.

Не само това, но и изключвайки цели хранителни групи, се излагате на риск от понижаване на приема на определени витамини и минерали.

Например премахвайки глутена, също така намалявате и приема на пълнозърнести храни, които са основен източник на фибри в диетата - нещо, което повечето от нас не консумират в достатъчни количества.

Опасността сега е, че модният аспект на безглутеновата диета ще започне да засенчва съдбата на 1 на всеки 100 души, които имат целиакия – много сериозно заболяване, което изисква доживотно избягване на всичко, съдържащо глутен.

Плюсът обаче е, че има все по-голям избор за хората с нетолерантност или чувствителност към глутен.

Това, което някога беше малък щанд за “специализирана храна” в дъното на супермаркета, вече е цял раздел.

Храненето навън също е по-лесно и приятно за тези, които се налага да избягват глутена, тъй като рестораните допълват менютата си с малки диетични логота, обозначаващи безглутеновите ястия.

Въпреки че този пик на популярност е шанс за хората със стриктни диети и е нещо, на което да се радваме, правилата за здравословен живот си остават неизменни.

Има предостатъчно безглутенови въглехидрати, от които да избирате – ориз, картофи, киноа и просо, както и безглутенови брашна и паста.

В крайна сметка ако не страдате от целиакия, dermatisis herpetiformis или нетолерантност/чувствителност към глутен, няма никаква реална полза да избирате безглутеновите продукти.

Отскочи към Коментарите (0)

Goodlife.bg

Източник: JamieOliver.com

15.09.2018 Всички статии от този автор →

Магазин

Подобни статии

0 Коментара