Ориентирайте се в света на коняка

Всичко, което трябва да знаете за това питие

Историята на коняка датира още от XVII век. Твърди се, че виното, изнасяно от региона за Холандия, било счетено за неудовлетворително и холандците, които вече започнали да дестилират джин, се заели да дестилират и виното, което получавали.

Когато във Франция забелязали какво се случва, самите винопроизводители преминали към дестилация.

Факт

Martell, най-стария постоянно действащ бранд коняк, който се произвежда от 1715 насам.

Някои от най-големите брандове са създадени доста рано

Например тази година има забележителни годишнини на два бранда: Martell, най-стария постоянно действащ бранд коняк, който се произвежда от 1715 насам, отпразнува 300-на годишнина; и Hennessy, действащ от 1765, отпразнува 250 години съществуване. Въпреки че годината не е повод за празнуване от Remy Martin, историята на бранда е почти толкова отдавнашна, колкото и на Martell - той се произвежда от 1724 г.

Сега Hennessy е най-големият дестилатор, държащ близо 46% от цялото производство на коняк. След него са Martell, Remy Martin и Courvoisier. От четирите най-големи играчи Courvoisier е "най-новият" — компанията е основана през 1809 и заработва в региона Коняк едва през 1828 г.

Baron Otard датира от 1795 г. Този бранд не се продава на някои пазари, включително и в САЩ, но е производител на предпочитания от Джей Зи коняк D'USSE. Baron Otard определя замъка Коняк като свой дом; това е истински замък от XII век, използван като защитни укрепления на града Коняк. Нищо не излъчва история повече от вековни, покрити с паяжини и мъх бъчви, струпани в нишите на замъка.

Дестилация и блендинг на коняка

Какво точно е конякът?

Коняк е специфичен тип бренди, произвеждано от дестилирано бяло вино. То трябва да се дестилира двукратно, чрез медни казани, и отлежава във френски дъбови бъчви поне две години.

Сезонът за дестилация на коняк трае от 1 октомври до 31 март – 5-месечен период всяка година. За повечето производители дестилацията трае дори още по-малко време. Тя не може да започне, докато не се случи добивът на грозде и производството на вино. Поради това дестилацията обикновено не започва по-рано от началото на ноември.

Основната причина сезонът да приключва в края на март е, че според правилата, конякът не може да се прави от вино, в което са добавяни сулфити. Поради това, когато времето се затопля след зимата, новопроизведеното вино без сулфити просто няма да запази качеството си, докато стои в големи казани, очаквайки дестилацията.

Конякът може да се дестилира с или без винен седимент. Повечето производители избират единия или другия метод, което допринася за стила на техния бранд, като Courvoisier са единственият голям производител, променящ процеса си според това с кой регион работи за тази дестилационна партида. Въпреки че алкохолът най-често се бутилира при 40% ABV, има малък, постепенно нарастващ контингент от коняци с по-високо алкохолно съдържание.

Самата дестилация не превръща виното в коняк, поне не и директно. Първата дестилация, в казан, не по-голям от 10 000 литра, дава т.нар. brouillis. Втората дестилация - в казан, не по-голям от 2500 литра, дава "eau de vie".

Реклама

 

Eau de vie може да остане в бъчвите с векове и все пак да не бъде "коняк". Независимо от възрастта на отлежаване, eau de vie се нарича така, докато не се извърши блендингът на реколти. Блендът всъщност е това, което взема милиарди реколти eau de vie и ги превръща сумарно в коняк.

След блендинга, конякът престоява в огромни казани определено време, в зависимост от стила и бранда

На този етап алкохолът е готов за пускане на пазара като коняк, но понякога се затваря отново в бъчви за допълнително отлежаване след този процес. Блендът е решаващ за получаването на коняк, и за осигуряването на конкретен вкус всяка поредна година.

"Eau de vie може да бъде отлична, но никога няма да бъде завършена," казва посланикът на бранда Hennessy Фабиен Левийо.

Една eau de vie няма да осигури пълната дълбочина и гама от вкусове, които бленд коняк би дал. Поради това майсторите винопроизводители, майсторите блендери и майсторите дегустатори са хората, които имат най-голям авторитет във всяка компания-производител на коняк.

В Hennessy, престижна 7-членна комисия от дегустатори пробва 10 000 реколти eau de vie годишно. Това е изключително строг процес, като всичко се контролира - от формата на чашите и типа вода, пита между образците, до времето на деня – 11 сутринта, така че винаги да се гарантира, че само един фактор се променя: конкретните характеристики на всяка eau de vie.

Hennessy заявяват, че докато членовете не са били 10 години в състава на комисията, те нямат правото да говорят или да изказват мнение пред по-изтъкнатите си колеги. Ян Филиу, 7-мо поколение майстор блендер на Hennessy, е член на комисията от 50 години.

Всеки бранд има свой собствен процес за изграждане на "завършен" коняк, но това, което остава постоянно, е че блендингът позволява дълготрайна еднородност, позволявайки и гъвкавост за постигане на тази еднородност.

"Всяка година се налага да се адаптираме към различен винтидж," отбелязва Беноа дьо Сюте, купувач на алкохол за Courvoisier и майстор дестилатор. Различните винтидж реколти може да дадат по-киселинно или по-малко киселинно грозде, което води до различна eau de vie, и от нужда да се адаптират блендовете, вместо да се разчита на една обща формула.

"Правя бленда така, че да уважавам стила на компанията," казва Батист Лоазо, ръководител по винопроизводството в Remy Martin. Точно затова е и нужно дегустирането на всичките хиляди образци. В Remy, тяхната 20-членна комисия за дегустация пробва поне по 20-30 eau de vie дневно.

Отскочи към Коментарите (0)

Магазин

Подобни статии

0 Коментара