Перфектното съчетание

8 комбинации от храни, които да консумирате (и 3, които да избягвате)

Мляко и бисквити, вино и сирене, стек и яйца – понякога цялото е повече от сумата от отделните му части. (И в случая с фъстъченото масло и конфитюра, две намазани върху хляб неща са по-добри от едно.)

И все пак съчетанията от храни не са само въпрос на вкус. В някои случаи начинът, по който съчетавате съставките, определя това как се усвояват хранителните им вещества – за добро или лошо. Ето осем примера за това, което специалистите по хранене и диети препоръчват да се съчетава – или разделя – за да извлечете максимума хранителни вещества от комбинацията:


Съчетавайте: Домати и зехтин

Няма нужда да ходите до Италия, за да намерите оправдание да захапете хрупкава брускета, да забъркате малко зехтин в доматен сос или да поръсите нарязани пресни домати с винегрет.

Хранителните свойства на комбинацията от домати и зехтин са достатъчна причина, казва диетологът Джой Дюбост. Мазнината в зехтина насърчава усвояването на ликопена, антиоксидант, присъстващ в доматите, констатира тя. Буон апетито!

Не смесвайте: Зелен чай и кейл

Внимание, почитатели на здравословното хранене: преди да добавяте кейл в смутито ви със зелен чай (така де, като е зелено, защо не?), обмислете следната подробност: скорошно изследване твърди, че пиенето на зелен чай с или след богати на желязо храни (най-вече тъмнозелени растения, червено месо или дори добавки от желязо) могат да блокират някои от антиоксидантните свойства на зеления чай – особено сред хората, пиещи го с цел облекчаване на болките от синдрома на възпален чревен тракт.

В този случай изглежда е най-добре да оставите зеления чай да бъде в главната роля – и да запазите кейла за вечеря.

Съчетавайте: Сьомга и спанак

Като заговорихме за кейл преди малко, какво ще кажете да съчетаете него (или някой друг листен зеленчук от рода на спанака) със сьомга?

Тялото ви – а и небцето ви – ще оценят комбинацията от калций и витамин D, които работят по-добре в тандем, коментира Дюбост. "Сьомгата всъщност е отличен източник на калций и витамин D, и съчетаването й с листни зеленчуци ще подпомогне усвояването и на двете хранителни вещества," казва тя.

Не смесвайте: Лате и бадеми

Поръчвате лате, и вероятно вече считате, че дневният ви прием на калций е налице?

Не бързайте толкова. Ако го пиете, докато похапвате бадеми – или всъщност каквито и да е семена от растения, ядки, бобови или зърнени храни – фитиновата киселина в тези растителни храни намалява усвояването на някои хранителни вещества, включително и на калция. Освен ако обаче имате сериозен недостиг на калций, цинк или желязо, вероятно не си заслужава да се притеснявате твърде за това, коментира Дюбост. "Не се безпокоим за това, защото вероятно ще получите необходимия ви калций, желязо или цинк от други източници," пояснява тя.

Съчетавайте: (Подсилени с желязо) зърнени закуски и портокалов сок

Традиционната закуска или подсиленият с желязо корнфлейкс, консумиран с портокалов сок, ще ви помогне да започнете деня по правилния начин, тъй като витамин C в портокаловия сок засилва способността на организма ви да усвоява желязото в закуската, казва Соня Ангелоне, диетолог от Сан Франциско и говорител на Академията по хранене и диетология.

Приемът на достатъчни количества желязо е особено важен за тийнейджърите, допълва тя, тъй като желязото е важно за растежа и развитието; почти същата важност то има и за жените пред менопауза, които често имат недостиг на желязо, тъй като нивото му се понижава при месечния цикъл.

Съчетавайте: Мляко и банани

Като говорим за закуски, защо не добавите нарязан банан в купата с корнфлейкс? Плодът е богат на инулин, тип пробиотик, който подобрява здравето на чревния тракт и увеличава способността на тялото да усвоява калция от млякото, казва Дюбост.

Поканете и инулина на вечеря, под формата на лук или чесън, ако се стремите да подобрите усвояването на калция например в сьомгата.

Съчетавайте: Омлет и червени чушки

Иска ви се нещо по-пикантно? Добавете малко домати или печени червени или жълти чушки в омлета, предлага Дюбост, тъй като скорошно изследване е установило, че яйцата спомагат за усвояването от тялото на хранителните вещества в тези ярки цветни зеленчуци (важи и за морковите впрочем).

В този случай омлет само от белтъци не би свършил работа, допълва тя. "Редовно медиите демонизират яйцата, но можем да консумираме безпроблемно яйца ежедневно," казва тя, отбелязвайки промените в последното издание на диетичните препоръки в САЩ. "Те са богати на хранителни вещества - и осигуряват 70 калории."

Съчетавайте: Плодове и ядки

Наречете витамин C полигамно хранително вещество – той се съчетава добре не само с желязото, но и с витамин E. "Двата витамина взаимно се регенерират," казва Дюбост, отбелязвайки, че витамините C и D са антиоксиданти.

Помогнете им да извършат магията си, като добавите ядки или семена – добри източници на витамин E – върху богатата ви на витамин C плодова салата.

Съчетавайте: Салса и гуакамоле

Ето препоръка от диетолозите: когато смесвате базирано на авокадо гуакамоле с доматена салса – или използвате резенче морков за топене на гуакамолето – помагате на тялото да усвоява форма на витамин A, присъстваща в доматите и морковите, и да я преобразува в нейната активна форма, твърди изследване от 2014 г.

Витамин A е важен за зрението, имунната система и репродуктивните функции, както и за много органи в тялото, твърди американският Национален институт за здраве и диетични добавки. Заслужава ли си това една фиеста? Определено. Оле!

Не смесвайте: Пай от ревен и мляко

Резен пай и чаша мляко са се превърнали в класическа комбинация, но ако разчитате на млякото да допълни дневният ви прием на калций, обмислете пай с различен пълнеж.

Ревенът – както и магданозът, спанакът и поречът – са с относително високо съдържание на оксалова киселина, съставка, която пречи на усвояването на минерали, казва Ангелоне. "Те водят и до камъни в бъбреците, ако консумирате твърде много от тях," допълва тя.

Съчетавайте: Сладолед и слънце

Виждате продавач на сладолед? Дюбост ви съветва да не се колебаете и да си вземете сладолед - стига да го консумирате на слънце. (Бонус, ако изберете нискомаслен сладоледов йогурт.)

Образуваният в тялото заради слънцето витамин D и калцият от сладоледа по-добре се усвояват заедно, коментира тя. Стига да се грижите да защитавате кожата си от слънчевите лъчи през повечето време, според нея "излизането навън и наслаждаването на това лакомство всъщност дори е полезно за тялото." И ако това не е съчетание, достойно за рая.

Отскочи към Коментарите (0)

Магазин

Подобни статии

0 Коментара