Източник: Pexels.com

13 начина да спрете газираните напитки

Газираните напитки са вредни за талията, зъбите, костите и организма като цяло

Обърнете сметката в упражнения

Друг начин да измерите калориите, които изпивате, е като мислите колко упражнения са нужни, за да ги изгорите.

В изследване от 2014 на университета "Джонс Хопкинс", учените са поставили табели в местните магазини, поясняващи, че след изпиването на 500 ml бутилка с газирана питие са нужни 8 км ходене пеша или 50 минути тичане, за да изгорите приетите калории.

Тези "реклами" са проработили: когато тийнейджъри са виждали тези табели, те е било по-вероятно да купят по-малко газирано питие, или изобщо да не пият. "Когато обяснявате калориите по лесно разбираем начин, примерно в километри ходене пеша, за да ги изгорите, можете да насърчи промяна в поведението,” казват авторите на изследването.

Преминете на чай без захар

Имате нужда от дозата си кофеин, за да се събудите сутринта? Ако не пиете кафе, Сандън препоръчва да се събуждате с неподсладен студен чай. "Също толкова освежаващо е, а има реални ползи за здравето от пиенето на фитохимикалите в чая," казва тя.

Ако не харесвате вкуса на "чистия" чай, добавете в него малко лимон, мента или малко количество захар или изкуствен подсладител — поне за времето на "отбиването" ви от газираните питиета. Важното е, че съзнавате какво точно има в питието ви, контролирате го и определяте колко и какво се добавя вътре.

Изпийте първо чаша вода

Когато ви обземе порив да пиете газирано, напълнете голяма чаша с леденостудена вода и първо я изпийте. "Често хората пият газирани напитки само защото са отегчени, или са жадни, или защото напитката е налице и са свикнали с нея," казва Сакс.

Ако все още желаете газирано, след като сте преглътнали чашата вода, то можете да прецените дали наистина си заслужава — но е много вероятно жаждата ви да е заситена, и да се чувствате задоволени от чистата вода. (Можете да използвате този трик и когато сте навън, като винаги носите бутилка с вода.)

Пийте натурални брандове

Когато Сакс успешно отбива клиентите си до само няколко чаши газирано седмично, тя често им препоръчва да преминат към бранд с по-малко изкуствени съставки. "Те са по-скъпи, но ще ги пиете по-рядко," коментира тя. Особено важно е те да не съдържат глюкозо-фруктозен сироп или изкуствени съставки, и като цяло да са с по-ниско съдържание. "Тези алтернативи като цяло са по-здравословен избор, особено ако се пият само от време на време."

Пробвайте газирана минерална вода

Ако жадувате за газировка, пробвайте да пиете чиста или овкусена газирана минерална вода, предлага Сакс. Можете да я купувате на бутилки, или да си я правите у дома с машината SodaStream.

"Добавете малко плодов сок за вкус, и в крайна сметка заменете този сок с прясно изстискан цитрусов плод," казва Сакс. "Така пак ще получавате мехурчетата газировка, които обичате в газираните напитки, но ще контролирате сладостта и количеството добавяна захар."

Направете водата си по-изтънчена

Дори обикновената вода (не-газирана) може да стане по-преглъщаема с добавянето на малко плод или естествени вкусове. "Хората казват, че не харесват вода, но често просто трябва да експериментират с нови начини да я пият," коментира Сандън.

Тя препоръчва да добавите резенчета лимон, портокал или краставица в кана с вода в хладилника, която да ви служи като отклонение на вниманието, когато изпитвате порив за студена газирана напитка. Замразените горски плодове и прясна мента също са вкусни добавки към чаша студена вода.

Купувайте безкофеинови напитки

Ако пиете много газирани питиета и още не сте готови да ги откажете, опитайте да купувате поне безкофеинови техни версии. Можете да започнете да пиете по-малко, дори и без да го осъзнавате, твърди изследване от 2015 г., публикувано в изданието British Journal of Nutrition.

В него участниците са били разделени на две групи и са били инструктирани да пият колкото газирани напитки пожелаят в следващите 28 дни. (Едната група е получавала обикновени, а другата - безкофеинови.) Въпреки че не е имало забележима разлика във вкуса между двете, кофеиновата група е изпила с 53% повече през следващия месец — около 150 мл дневно. Когато телата ни привикват към редовна консумация на кофеин, жадуваме за повече от него, казват авторите на изследването, като ни приканват да пием повече вода.

Стойте настрана от изкушения

Може да забележите, че пиете газирано само на определени места или ситуации: следобед в офиса например, или когато се храните в определен ресторант. Може и да няма как напълно да избегнете тези сценарии — все така се налага да ходите на работа, и все пак не можете да се лишите от удоволствието да се храните навън — но има начини да промените тези вредни навици.

Ако офисният автомат за напитки ви изкушава да купувате газирано всеки ден, стойте далеч от него следобед — и си носете собствена здравословна напитка или пригодена за повторно пълнене бутилка с вода, така че да имате алтернатива. Или, ако жадувате за газирано питие с определен тип храна, пробвайте ресторанти, които предлагат други варианти.

Пробвайте да издържите две седмици

Постепенното отучване от нещо има най-голям успех при повечето хора, казва Сакс, но някои може да желаят да пробват подхода с внезапно спиране. Ако планирате да заложите на тази стратегия, мислете за нея като за временна промяна: изоставянето на газираното за две седмици или месец може да е по-лесно и постижимо от отказа от него завинаги. 

Най-доброто в този трик? След като времето изтече, може дори да не ви се иска да се връщате към газираното — поне не и с честотата, с която сте го консумирали преди.

"Изграждаме си вкус за захар, в зависимост от това колко захар консумираме дневно," казва Сандън. "Ако намалите газираното за известно време, ще се изненадате колко сладко ви се струва то, след като се върнете към него." (Искате допълнителна помощ за рязкото спиране на газираните напитки? Убедете приятели да се включат в това "предизвикателство" наравно с вас.)

Запазете газираното за специални поводи

След като успеете да разчупите редовните си навици за пиене на газирани напитки и привлекателността им за вас намалее, можете да ги третирате по начина, по който подхождате и към другата нездравословна храна: ако наистина харесвате вкуса, няма нищо лошо от време на време да си угаждате, казва Сакс.

"Ако това е нещо, без което не можете, от време на време си позволяйвате покупка на газирано," коментира тя. Всъщност ако знаете, че можете да си вземете газирано питие в деня, в който не сте длъжни да спазвате режим, или в специална вечер навън, това ще ви помогне да устоявате на газираното в по-ежедневни ситуации. "Просто го правете от позицията на просветени хора: ако разбирате, че газираните питиета са реално основно захар и изкуствени овкусители, ще сте по-разумни с тях, ако и когато ги консумирате."

Отскочи към Коментарите (0)

Подобни статии

0 Коментара