Войната на просекото

Как бихте реагирали, ако ви предложат кен с шампанско?

През 2014 г. продажбите на просеко във Великобритания са се увеличили със 75%. Наливното просеко вече е реалност за потребителите, но италианските производители не одобряват този тренд. Ето защо.

Как бихте реагирали, ако ви предложат кен с шампанско?

А как бихте се почувствали, ако вместо да отворите бутилка, ви налеят халба просеко? На очите и вкусовите ни рецептори засега кенчетата с шампанско са спестени, но наливното просеко вече е реалност за милиони британски потребители, които охотно го консумират.

Нека няма съмнения по въпроса: наливната версия не е автентично просеко.

В повечето случаи това е приемливо пенливо вино, ако извадите късмет, дори може то да е италианско.

Но то няма нищо общо с виното, защитено от гарантираното наименование за произход, вино, което за първи път през 2014 г. се е продавало повече от още по-достойния и радващ се на висока репутация френски братовчед: шампанското.

В САЩ, продажбите на просеко са нараснали с 30%, надвишавайки един милион кашона (10 милиона бутилки), което се равнява на 150 млн. долара.

Но основния пазар за износ на просеко всъщност е Великобритания.

През 2014 г. продажбите във Великобритания са нараснали със 75%, до прогнозирана стойност от един милиард британски лири.

Пенливите вина с отлично съотношение цена/качество (бутилка струва под 10 лири, по-малко от половината от цената на най-икономичното шампанско) изкушиха британската средна класа.

Малко луксозно пенливо вино, което да се консумира като ежедневно удоволствие, или дори като заместител на обикновеното вино при хранете с не толкова претенциозната жизненост на мехурчетата си.

Това е любовна история с хепиенд, стига тази любов да остава постоянно вътре в прозрачните стени на бутилка.

Но измамата, както твърдят, е част от човешката природа, и дори божественото под формата на отлично вино няма шанс без тапа, гарантираща автентичността му.

Балончето, което преля чашата на търпението, бе хаштаг – #proseccoontap.

Ентусиазираните коментари на новия фенклуб на наливното просеко, от съмнителни ресторанти в Сохо до грубовати пъбове във Ватерло, достигнаха до ужасените уши на винарните от Валдобиаден, най-прочутата област, произвеждаща просеко DOCG, търговска марка, носеща двойна гаранция.

И дверите на ада се разтвориха сред тихите хълмове на тази част от североизточна Италия, която осигурява добро укритие от северните ветрове на своите лозя.

“Халбата просеко” определено не бе преглътната добре от производителите на това вино, което прелива от плодови и флорални нотки, но е кораво като дъб, поне когато отстоява честта си.

Вино, което вече е било подлагано на сериозни изпитания през годините: бразилското Prosecco Garibaldi, Prosecco Vintage от Австралия, Хърватското Prošek и т.н., все имитации, които накараха производителите на това пенливо вино – правещо се от сорта глера в региона на Венето и Фриули-Венеция Джулия по метода "Шарма" – да обединят силите си, за да предпазят творението си, поставяйки го под закрилата на гарантираното наименование за произход.

Сега обаче заплахата идва от Великобритания, от една от най-уважаваните институции там – британските пъбове.

Което е тъжно, като се замислим, че именно англичанинът, изследовател и писател Файнс Морисън е първият, който през 1593 отбелязва новото име на прочутото местно вино, едно от най-добрите в Италия, “вече наричано Prosecho”.

Резултатът от тези спорове е, че наливното просеко се счита за мошеничество от Италия, Европа и Великобритания.

Консорциумът на производителите, подкрепян от Рим, предупреди британската Агенция за хранителни стандарти и Службата за защита на интелектуалната собственост, че има риск те да бъдат подложени на съдебно преследване, ако незаконната търговия с "псевдовино, напомпано с въглероден двуокис" и продавано като просеко не спре.

И поданиците на британската кралица не можеха да направят нищо, освен да признаят поражението си и да затворят кранчето. 

Отскочи към Коментарите (0 )

Goodlife.bg

Източник: Fine dining lovers

09.06.2015 Всички статии от този автор →

Магазин

Подобни статии

0 Коментара