Източник: flickr.com

Любовта на Франция към велосипедите

Париж е твърдо решен да популяризира фантазията за "щастие върху велосипед"

Докато колоездачите от Тур дьо Франс въртят трескаво педалите по пътя си към Шанз-Елизе, насочили се към финалната права, е време да се замислим за културата на колоезденето във Франция.

Да вземем например споделянето на колела.

Америка е сред късните поддръжници на тази тенденция; Citi Bike се появи само преди две години.

Обичащите велосипедите парижани, обратно, го практикуват отдавна. Те се придвижват из града с двуколесни возила под наем още от 2007 г. Тяхната система, наречена Velib', вече има над 1000 пункта за наемане и около 18 000 велосипеда.

Реклама

 

В исторически план, французите имат романтична привързаност към колелата си.

Въпреки че първото функциониращо двуколесно возило се счита за германско изобретение, създадено през 1817 г, именно французите са тези, които популяризират и налагат на пазара устройството през 60-те години на XIX век, давайки му името “бицикъл”.

Велосипедът поражда усещане за свобода.

Филмовият режисьор, сценарист, комедиен актьор и носител на "Оскар" от XX век Жак Тати е създал свое алтер его – пушещ лула, носещ шлифер герой на име мосю Юло, който кара спокойно стар велосипед в перманентен сблъсък с модерността.

Велосипедът играе централна роля и във френската литература.

Всеки ден от началото на Тур дьо Франс, популярният вестник Le Parisien публикува статия за книга, писана с идеята за велосипеди.

Една книга от 1995 описва “кинематографските елементи” на велосипеда в спомените на различни писатели; книга от 1929 пък разказва историята на баща, който принуждава поклонника на дъщеря му да изпълни поредица от сложни маневри с велосипед, преди да одобри техния брак.

В прав текст

Стандартната клиширана представа за шикозна парижанка е млада жена с развяваща се пола и обувки с високи токове, въртяща безгрижно педалите край Сена, с букет цветя и багета в ракитената кошница на колелото

Естествено, велосипедът въплъщава и копнеж и чувственост.

Във филма от 1958 “И Бог създаде жената,” Бриджит Бардо подлудява мъжете от малкото си морско градче, когато обикаля из улиците със своето синьо колело.

В хитовата си песен “A Bicyclette” десетилетие по-късно, певецът и актьор Ив Монтан пее за четирима млади мъже и тяхната несподелена любов към Полет, която “влага сърцето си” в това да следва баща си пощальон при обиколките му. И двамата карат колела.

Дори и сега, стандартната клиширана представа за шикозна парижанка е млада жена с развяваща се пола и обувки с високи токове, въртяща безгрижно педалите край Сена, с букет цветя и багета в ракитената кошница на колелото ѝ.

В първата телевизионна реклама на София Копола през 2008 за парфюма Miss Dior Cherie дългокоса руса моделка, облечена в бледорозова рокля без ръкави, кара колело.

(Тя също така се разхожда край Сена, възхищава се на цветята при цветаря и полита в небето, държейки букет от балони.)

Париж е твърдо решен да популяризира фантазията за "щастие върху велосипед".

Кметицата на Париж Ан Идалго се стреми да направи града най-пригодената за придвижване с колела столица в света.

Тя има план да превърне историческия център в “полу-пешеходен” с план за изграждане на велоалеи на стойност 100 млн. евро, който ще удвои броя на специализираните велоалеи и ще въведе система от електрически велосипеди.

Отскочи към Коментарите (0)

Магазин

Подобни статии

0 Коментара