Макдоналдизацията и бъдещето на бързото хранене

Бързото хранене е най-влиятелната кулинарна тенденция за сегашното време

Ендрю Смит, доцент по кулинарни науки в нюйоркската New School, е автор на много книги за храната и храненето, като най-новата е Fast Food: The Good, the Bad and the Hungry, история на бързото хранене.

В ерата на движенията за нулевите отпадъци, предимство на локалните храни и красота в грозните зеленчуци, той обсъжда как стоят нещата за заведенията, поднасящи фабрично произведени месни ястия с големи отстъпки.

Какво е бъдещето на бързото хранене?

То няма да изчезне. Точка по въпроса. В момента то не бележи толкова бърз ръст, колкото някога в САЩ, но в други държави се разраства бързо. Има над 5000 филиала на KFC в Китай, като плановете са за 20 000.

Бързото хранене вече не е само McDonald’s, Burger King и KFC. Вече има и вегетарианска ресторантска верига. Има ги и Рой Чой и Даниъл Патерсън, които отвориха качествени фастфуд ресторанти в Лос Анджелис и Сан Франциско.

Моделът работи; няма значение дали поднасяте бургери или пилешко, или пица, или здравословна храна.

Проблемите, пред които е изправен бизнесът за бързо хранене, сега са здравето, работната ръка и проблемите с доставчиците. Не мисля, че която и да е ресторантска верига иска да бъде свързвана с болести — това не е в техен интерес. Проблемите с качеството ще спомогнат за промяна в бранша. Много компании вече се хвалят с яйца от свободни кокошки и липса на гестационни клетки за свинете.

По отношение на труда, всеки би трябвало да подкрепя принципа, че работещите в бързото хранене е редно да получават поне по 15 долара на час. Първо, това е реалната цена на храната, и хората, които я купуват, би трябвало да го съзнават. Второ, 52% от работещите в бизнеса с бързо хранене са на държавни помощи, голяма част от които е помощи за храна.

И освен това, заплатите на изпълнителните директори са многомилионни. Дания плаща по 20 долара на час във фастфуд ресторантите. Печели ли McDonald’s в Дания също толкова пари, колкото в Америка? Не. Но пак е на печалба.

Но въпросът за работната ръка не означава само справедливо заплащане. Има все повече доказателства, че много от хората, работещи в бранша за бързо хранене, са без документи. Те не могат да се оплачат, ако има проблеми със заплащането или травми на работното място. Ако работите в бързото хранене и сте болни, ще отидете на работа, защото ако не отивате на работа, няма да ви се плати.

Проблемите с доставчиците трябва да се поставят на дневен ред по-често. Откъде се снабдявате с телешко? А с яйца? До каква степен McDonald’s е отговорен за условията в опаковъчните центрове? Едно от най-опасните работни места в Америка е опаковъчен център за месо.

Според мен бързото хранене е най-влиятелната кулинарна тенденция за сегашното време. Не органичната храна, не местната храна, не бавното хранене — всички тези неща са важни и трябва да бъдат поставени в контекст, но това, което е повлияло на живота и е определило какво консумираме, е бързата храна. Това е глобален феномен номер едно.

Затова ли написахте книгата си?

Интересувал съм се от бързото хранене още откакто бях дете. За първи път стъпих в McDonald’s през 1955 — нямаше нищо подобно дотогава. Бил съм в заведения за хамбургери; работниците там носеха мръсни дрехи и им отнемаше 15 минути да приготвят храната. McDonald’s беше бял, със стъкло навсякъде, млади мъже — на този етап нямаше жени — сновящи из заведението. Те включваха брояч, когато вземаха поръчката, и до 60 секунди гарантираха, че ще получите храната си. Даваш поръчката си на едно място, отиваш до другия прозорец и тя вече е там. Този феномен за мен беше невероятно интересен, когато бях дете.

По-късно живеех в Сан Бернардино и отидох в първия McDonald’s. Той по нищо не прилича на това, което бихте очаквали от McDonald’s; беше малък drive-in ресторант, позанемарен на този етап. Но докато правех проучването си, осъзнах, че това, което мислим за индустрията за бързо хранене сега, реално е започнало оттам.

Да, имало е фастфуд вериги и преди това. Но всички — Burger King, KFC — от този момент нататък са следвали модела на McDonald’s, или са го подобрявали, или променяли. In-N-Out Burger са разгледали модела и са направили нещо различно — те са счели, че ефективността е важна, но са държали на по-доброто качество. И все пак те първо са разгледали модела.

Защо този модел е толкова ефективен?

Защото се е случил на точното място в точното време, и зад него е стоял Рей Крок. Без Рей Крок, братята Макдоналд биха се провалили. Те са били свестни хора и са държали добро заведение, и са създали ефективен модел, но не са имали каквато и да е представа как да го превърнат във франчайз. Рей Крок е знаел, че трябва да се прицели в местата, където се създават нови пазари. Той е следял къде се появяват нови квартали и предградия, и е разполагал McDonald’s там.

По това време Америка е ставала страната на предградията. Хората са имали работни места, икономиката е процъфтявала, и семействата са се премествали в предградията. Не е имало ресторанти, не е имало магазини за хранителни стоки, не е имало каквито и да е хранителни заведения.

McDonald’s са се насочили към хора, които нямат много пари и не са епикурейци — хора, които обикновено се хранят предимно у дома. Изведнъж те са се оказали на място, където хората нямат семейства, и нямат лесен достъп до ресторанти. McDonald’s са се появили там — евтина, вкусна храна, удобна и бърза, и не е било нужно да чистиш впоследствие, или да излизаш да пазаруваш преди това.

Това е бил ефективен модел за времето си. Когато са станали по-голяма фирма, McDonald’s са могли да преговарят с доставчиците, за да поддържат ниска цена. Те са попречили на създаването на профсъюзи, така че не се е налагало да плащат много на работниците си. И не са се нуждаели от професионален готвач, защото всеки е взаимозаменяем; не са имали нужда от сервитьори също.

С течение на времето моделът се е променял. Независимо дали го харесваме, единственото, което мога да направя, е да се възхитя на начина, по който McDonald’s е успявал да се адаптира и възприема нови методи.

Отскочи към Коментарите (0)

Goodlife.bg

Източник: Lucky Peach

29.06.2016 Всички статии от този автор →

Магазин

Подобни статии

0 Коментара