13 храни, които не бива да консумирате, когато пътувате

По здравословни причини може би е по-добре да пропуснете точно тези

Откриването на фантастични храни е основна част от почти всяка почивка.

Пробването на различни местни храни е огромна част от всяко пътешествие, и по наше скромно мнение е вероятно най-добрият аспект на всяка почивка.

Но туристите не бива да се въодушевяват до такава степен, че сляпо да консумират и пият всичко, което виждат, тъй като някои чуждестранни храни може и да помрачат пътешествието ви. В крайна сметка, въпреки че вероятно сте си резервирали стая в добър хотел, това не означава да бъдете затворени в стаята (и банята) през цялото време на почивката, нали?

Имайки това предвид, обобщихме някои полезни съвети за предпазлива консумация.

Като заявяваме, че би трябвало да избягвате тези храни, когато пътувате — особено когато отивате в развиващи се държави — бихме искали да подчертаем, че не казваме, че храната на тези места е по-некачествена, или че нашите методи на приготвяне на храна или практики на безопасност са по-добри.

Просто като чужденци, нашите стомаси са по-чувствителни към определени микроорганизми, присъстващи в храната и водата, заради липсата ни на редовно излагане на тях.

Непременно пробвайте някои ястия при следващата си почивка, но с няколко важни изключения. Въпреки че изглеждат вкусни, не рискувайте и просто пропуснете тези 13 храни, които вероятно не би трябвало да консумирате при пътуване.

Горски плодове

Като общо правило за пътуване, първоначално формулирано от Джоди Етенбърг от LegalNomads.com, би трябвало да консумирате само плодове, които имат дебела кора, която може да бъде обелена - като банани, портокали или рамбутани (ако се окажете в югоизточна Азия).

Тази естествена обвивка предпазва плодовете и ги поддържа пресни и чисти, но все пак е разумно да я измиете отвън, преди да я белите, за да не попаднат замърсители от кората върху самия плод. Горски плодове, ягоди и ябълки, от друга страна, е за предпочитане да се избягват, защото те са изложени на бактерии от водата, в която се мият, както и на местата, където се съхраняват.

И вероятно го знаете и без да го казваме, но все пак: не берете и яжте плодове, които намирате. Няма значение колко виолетови и вкусни изглеждат!

Незаконен или домашно правен алкохол

В Америка пиенето на крафт бира или домашно приготвено пиво е хит. В някои части на страната, муншайнът и други подобни видове домашно правен алкохол също са доста популярни.

Но когато пътувате в чужбина, най-добре е да не пробвате алкохола, който не може да се купи в магазин. Източникът на вода, мястото на съхранение, производството и алкохолните нива са неизвестни на туристите, и това може да доведе до сериозни здравни проблеми. Ако пиете нещо с местните хора, придържайте се към пиене от бутилки и кенове.

Храна от бюфет

Вероятно вече знаете причините, поради които да пропуснете бюфета в повечето ресторанти? (Липса на свежест, лоша регулация на температурата, привличане на мухи и други насекоми, смесване на прибори, микроорганизми, които попадат при вас от други клиенти и т.н.)

Е, същото важи и за бюфетите в чужбина, но сега на всичко отгоре трябва да се притеснявате и за всичко друго в този списък, когато то присъства сред предложенията на бюфета. Придържайте се към à la carte поръчки, и има по-голям шанс да избегнете тези рискове.

Дивечово месо

Въпреки че пробването на екзотични местни деликатеси е интересно, мъдро е да стоите настрана от т.нар. “месо от буша” - примерно маймунско, мечо и друго месо от дивеч или неопитомени животни (въпреки че Антъни Бурдейн все пак е консумирал такова).

Суровото месо от дивеч е способно да предава заболявания като ебола от животни на хора. Дори и след топлинна обработка, месото все още може да причинява проблеми, особено сред туристи, чиито тела не са свикнали с местните бактерии. Също така, освен ако знаете много за животинските видове в региона, е желателно да избягвате всякакви непознати месни ястия — току-виж неволно изядете застрашен вид.

Пържен ориз

Пърженият ориз, който е популярно ястие в много азиатски държави, често се прави с парченца месо, които бързо са изпържени заедно с него. Заради това има риск месото да замърси ориза — дори и ястието ви изобщо да не съдържа парченца месо! Що се отнася до месото като цяло, ще говорим още за това по-късно.

Замразени храни

Проблемът с тази храна не е толкова очевиден. Когато храната се замразява, после леко размразява и после отново се замразява — както се случва с много замразени храни по света — е по-вероятно в нея да се развият вредни бактерии.

Това включва леда, който може дори да се замислите дали да не добавите във водата или кафето. Бъдете особено предпазливи по отношение на леда в държави, където филтрираната вода не е масово достъпна. Този съвет включва и сладоледа, съжаляваме, ако сте любители на сладкото.

Ако искате да играете на малко по-сигурно, заложете на сорбе, тъй като киселинните му свойства може да предотвратят развиването на бактерии.

Сурови или рохки яйца

Центърът за контрол и превенция на заболяванията (CDC) предупреждава да не консумирате сурови или частично сварени яйца в съветите си за здравето на туристите (е, освен ако сте Роки Балбоа).

Има някои рискове за здравето, свързани с консумацията на сурови или рохки яйца, дори и у дома — както показват предупрежденията върху замразеното тесто за бисквити и над 11 000 случаи на предизвикана от яйца салмонела в последните години. Същото ниво на предпазливост, ако не и по-голямо, трябва да прилагате при консумация на сурови яйца в чужбина. Имайте предвид, че това важи и за базираните на сурови яйца сосове.

Сурови зеленчуци

Почти всеки пътеводител ще ви каже изрично да забравите за консумацията на салати, когато сте в чужбина. Защо?

Всичко опира до водата, използвана за миене на зеленчуците, както и до условията, в които се съхраняват те; много държави нямат достатъчно ресурси, за да държат пресни продукти в хладилници.

Освен това повечето листни зеленчуци растат на нивото на земята, а в държави с големи нива на замърсяване, почвата може да е силно замърсена. Според FoodSafety.gov, трябва да консумирате зеленчуци само когато те са топлинно обработени - и все още горещи!

Ресторантска храна извън пиков час

Уличната храна като цяло е по-безопасна за консумация от ресторантската, тъй като можете да видите как тя се приготвя пред вас — но това не означава да избягвате напълно ресторантите.

Според Food Traveler’s Handbook, най-добре е да консумирате ресторантска храна по време, когато има много хора, което обикновено означава в стандартните часове за хранене. Въпреки че тези часове варират в различните страни, със сигурност сядането за обяд в 15 часа, когато предложенията са оскъдни и храната е изстинала, надали ще се отрази добре на стомаха ви.  

Сосове

Въпреки че разбираме колко мъчително е да откажете салса, чътни и други сосове, когато пътувате, всичко, което недвусмислено съдържа като съставки вода или пресни билки, би трябвало да ви накара да се спрете. Както ще ви каже всеки, който някога е имал хранително отравяне, замърсяването не е шега.

Газирани напитки

Не избухвайте в сълзи, маниаци на газираните напитки. Според препоръките на CDC, можете все пак да пиете газирани напитки в чужбина, стига те да се продават в затворен кен или бутилка.

Газираното от кранче е абсолютно табу, тъй като може да съдържа чешмяна или друга вода, която не е пълноценно филтрирана. Дори миенето на зъби с не-бутилирана вода може да ви докара силни болки, така че пиенето на каквото и да е от чешмички или кранчета е просто глупаво.

Непреработено топлинно или частично преработено месо или морски продукти

Морските продукти са чудесен терен за развиване на бактерии, когато не са преминали през пълна топлинна обработка, така че просто ги откажете, когато пътувате.

Това особено важи за хранещи се от дъното организми като омарите. Суровото или частично топлинно преработено месо също така ви излага на голям риск от инфекции, и дори можете да развиете тения от него.

Непременно поръчвайте месото старателно сварено/изпечено, особено ако е смляно на кайма; по-голямата повърхност означава по-голям риск от бактерии (като ешерихия коли), проникващи в месото.

Непастьоризирани млечни продукти

Знаем, че не е лесно да откажете меки сирена като камамбера, но бъдете внимателни. Според американската Суровите, непастьоризирани млечни продукти могат да съдържат опасни бактерии като салмонела, ешерихия коли и листерия, и са основен източник на свързани с храната болести.

Освен това процесът на пастьоризация е различен в различните държави. Например в Индия, където санитарно-хигиенните регулации не са толкова строги, е разпространена практика семействата да варят мляко и да го замразяват, просто за да се уверят, че всички бактерии са мъртви.

Но много ресторанти пропускат тази практика. Ако не виждате как се случва с очите си, най-добре е просто да избягвате млечни продукти, за които не сте сигурни, че са пълноценно пастьоризирани.

Отскочи към Коментарите (0)

Goodlife.bg

Източник: The Daily Meal

12.07.2016 Всички статии от този автор →

Магазин

Подобни статии

0 Коментара