Източник: Марина Бояркина

Tолкова ли е лошо, ако пропуснете закуската?

Ето какво казва науката по този въпрос

Вероятно изпитвате чувство за вина, когато пропускате закуската. И защо да не я изпитвате? Много от нас са израснали с родители, които са ни тормозили, за да са сигурни, че сме хапнали нещо, преди да отидем на училище. Или са ни промивали мозъка с пропаганда от телевизионните реклами, обещаваща, че ранната закуска ще ни направи стройни и атлетични.

Оказва се обаче, че изследванията за консумацията на закуска далеч не са толкова категорични, колкото майка ви или телевизионните герои в рекламите искат да вярвате.

Преди да навлезем в детайли в това както казва науката, заслужава си да изясним как се е зародил (или по-скоро е бил създаден!) митът за закуската.

Голяма част от изследванията, показващи, че закуската е жизненоважна за здравето ви се оказват... финансирани от производители на зърнени закуски.

Както коментира изследователят на храненето Марион Нестле (нищо общо с едноименната компания!): "Много — ако не повечето — изследвания, демонстриращи, че хората, които не пропускат закуската, са по-здрави и контролират по-добре теглото си, са били спонсорирани от Kellogg или други компании за зърнени закуски, чийто бизнес зависи от това хората да вярват, че закуската означава готова за консумация храна от типа на корнфлейкс."

Ако погледнете поясненията за бизнес интереси в докладите, ще придобиете ясна представа за конфликтите на интереси: един от най-нашумелите анализи на данни от наблюдения, който стига до извода, че прескачането на закуската не е добър начин за контролиране на теглото, е бил финансиран от Kellogg Company. Друго изследване, което обявява вредата за здравето от пропускането на закуската, е с финансиране от Quaker Oats. Quaker също така са участвали в проектирането на изследването — и дори са редактирали ръкописа! Това само по себе си не е гаранция, че изследването е грешно, но все пак би трябвало да ни накара да подхождаме доста по-скептично.

Вярно е, че има някои независими изследвания, твърдящи, че закуската е полезна за здравето.

Но дори и те са не толкова убедителни, колкото изглеждат на пръв поглед.

Учените са публикували многобройни изследвания на база наблюдения, които намират връзка между въздържането от закуска и по-високия индекс на телесна маса (BMI) или повече болести от рода на сърдечно-съдови заболявания. (Някои от тях са спонсорирани от бранша, някои не.) Ако разгледате тези изследвания, може да приемете, че пропускането на закуската е вредно за вас, че то някак прецаква метаболизма ви, носи болести и ви кара да повишавате теглото си, вероятно като се храните повече в по-късен момент през деня.

Важно е обаче да не се бърка корелацията с причинно-следствена връзка. Тези изследвания чрез наблюдения като цяло са използвали извадка от хора, които редовно консумират закуска, и са ги сравнявали с хора, които не го правят. Това не са били експерименти, при които на случаен принцип на хората да се нарежда да консумират или да не консумират закуска - и да се е правило сравнение на разликите.

Което означава, че закуската сама по себе си може и да не допринася за разликата в теглото или заболяванията между двете групи. Хората, които закусват, може да се отличават и по други начини от тези, които не го правят. Може би хората, които правят повече физически упражнения, е по-вероятно да закусват - и това да обяснява разликата. Или може би това зависи и от доходите. Трудно е да се прецени.

Затова и внимателните анализи на тези изследвания на база наблюдения не са склонни да формулират каквато и да е причинно-следствена връзка между закуската и определено здравословно състояние. "Тези констатации не са основа да се търсят причинно-следствени връзки," изрично уточнява едното от изследванията.

Ето какво всъщност казва науката по въпроса за закуските.

В последно време учените се опитват да правят по-обосновани случайни контролирани експерименти, които да установят ефекта от консумацията или пропускането на закуската върху телесното тегло. Най-голямото такова изследване до момента е проследило състоянието на 300 души, опитващи се да отслабнат за период от 16 седмици.

Учените са констатирали, че консумацията на закуска не е имала никакъв ефект върху понижаването на телесното тегло през този период. (Друго, по-ранно случайно клинично изследване е заявило, че хората са отслабвали повече, когато не са закусвали.)

Един от авторите на това изследване, учениято от университета в Алабама Дейвид Алисън, проследява резултатите от други, независими случайни контролирани експерименти, свързани със закуските. До момента той е установил, че от шест от експериментите, проверяващи дали консумацията на закуска помага за по-бързото отслабване, пет са констатирали, че сериозен "ефект от закуската" липсва. Шестото е стигнало до извода, че прескачането на закуската всъщност спомага за отслабването.

Отново, нито едно от тези проучвания не е финансирано от компания в бранша.

Алисън отбелязва, че има някои хипотези, че прескачането на хранене и консумацията късно вечер могат да повлияят на метаболитното здраве, и най-вече на регулацията на глюкозата в организма. Но изяждането на твърде калорийни храни късно вечер не е същото като прескачане на закуска, изтъква той.

Много учени също така са скептични по отношение на често повтаряното твърдение, че закуската прави децата по-умни. Данните в този случай са несигурни, констатира анализ от 2009 г. Има убедителни доказателства, че недостатъчно хранилите се деца се справят по-добре с когнитивни тестове, когато се включват в програма за закуски.

Не е ясно обаче дали самата закуска допринася за този резултат — възможно е той да се дължи на факта, че програмата е довела до повишена посещаемост на училище. Може би и даването на вечеря на децата би имало същия ефект.

Тоест все пак трябва ли да закусвате?

Заслужава си да бъдем ясни какво казва науката за закуските, и какво не. Дотук научните изследвания твърдят, че здравният ореол около закуската може и да е незаслужен — но не и че закуската е безсмислена. Напълно е възможно тя да има страхотен ефект върху здравето, особено за някои групи, от рода на подрастващи деца и спортисти. Просто няма много надеждни доказателства, потвърждаващи тези ползи.

Може и всъщност да искаме твърде много, очаквайки такива доказателства. За целта биха били нужни дългосрочни случайни контролирани клинични изследвания, които са скъпи и изключително трудни за организиране (защото участниците трябва да се придържат към навиците си за закуски в продължение на години).

Някои експерти като специалиста по хранене от Йейл Дейвид Кац, все още защитават закуската като важно хранене за деня: според него това е добър момент в началото на деня да се заредите с фибри и плодове. А за подрастващите деца, закуската е също толкова подходящ момент за хранене като всички други.

Други, като Марион Нестле (която от години не закусва), твърдят, че всеки модел на хранене може да насърчава по-здравословен живот, ако осигурява зеленчуци и плодове, балансира калориите и не включва много нездравословна храна."

Така че ако обичате да закусвате, продължавайте; само избирайте здравословни храни. Ако ли пък предпочитате да прескачате храненето сутрин, няма поводи за безпокойство. Дотук най-добрите учени в тази област казват, че и да закусвате, и да не го правите, няма да навредите на здравето си.

Отскочи към Коментарите (0)

Магазин

Подобни статии

0 Коментара